workout

Hier zal ik verschillende workouts plaatsen. Basis van de verschillende workouts zullen de simpelheid, doch effectiviteit zijn. Workouts kan je zo zwaar maken als je wilt, vind je een workout te simpel of te makkelijk, doe de workout dan bijvoorbeeld 2 of 3 keer. Combinatie van verschillende workouts kunnen uiteraard ook!

Een aantal keer is er gemaild voor een trainingsschema. Ik ben er niet een groot voorstander van, omdat iedereen anders is en er in principe geen algemeen trainingsschema is voor iedereen. Als je voor jezelf trained en niet naar een (duur) fitnesscentrum wilt, kan je het beste gewoon luisteren naar je eigen lichaam en doen wat je zelf het beste vind. Er zijn wel een aantal principes die ik daarbij wil meegeven.

  • Voel je pijn bij een bepaalde oefening of merk je dat je echt niet meer verder kunt? Luister dan naar je lichaam en stop ermee. Dit betekend overigens niet dat je het als excuus moet gebruiken om de oefeningen met minder pit te doen en het er snel bij neer te gooien. Je lichaam geeft altijd vroeger aan om te stoppen, dan dat je daadwerkelijk kan.
  • Train met een doel. Wil je afslanken of wil je juist zwaarder worden? Om af te slanken wil je vaak juist wat langer door sporten. Langer dan 45 min. Doe de oefeningen ook wat lichter. Wil je juist aankomen, probeer dan de oefeningen zo zwaar mogelijk te maken. Worden de normale pushups te licht? Probeer dan de andere versies zoals handen dicht bij elkaar of door handklap pushups te doen.
  • Ben je jonger dan 18? Probeer het trainen zoveel mogelijk bij lichaamsoefeningen te doen en ga niet teveel extra gewicht gebruiken. Dit omdat je lichaam nog niet volgroeit is.
  • De workouts vind je links onder het menu.